آیا انتخاب واحد دانشجویان متاخر را دانشگاه انجام می دهد ؟
نوشته شده توسط : کنکور نویس

دانشجویان تمام واحد های دانشگاهی سراسری و آزاد موظفند در زمانبندی اعلام شده توسط دانشگاه ، به پورتال دانشجویی خود مراجعه نموده و انتخاب واحد آن ترم را انجام دهند. دانشجویانی که در مهلت تعیین شده به دلیل اطلاع نداشتن از زمان آن یا هر دلیل دیگر ، موفق به انتخاب واحد نشوند ، می توانند در فرصت حذف و اضافه که برای آنها در نظر گرفته میشود اقدام به انتخاب واحد کنند. اما ممکن است زمان حذف و اضافه نیز به پایان رسیده باشد ، در این شرایط تکلیف دانشجو چیست ؟ آیا آن ترم برای او حذف میشود ؟ آیا می تواند از مرخصی تحصیلی استفاده کند ؟ در ادامه این موضوع بررسی شده است که اگر انتخاب واحد نکنیم چه میشود. مطلب را تا انتها مطالعه فرمایید و در صورت وجود هر گونه سوال و ابهام ، می توانید در بخش نظرات بپرسید.دانشگاه پیام نور از حدود ده روز قبل از شروع ترم در اطلاعیه هایی اعلام کرده بود که تمامی دانشجویان می بایست در مهلت در نظر گرفته شده برای انتخاب واحد نسبت به اخذ درس اقدام نمایند، در غیراینصورت و با توجه به اینکه در مهلت حذف و اضافه هم امکان انتخاب واحد وجود ندارد، به ناچار برای ترم جاری باید مرخصی بگیرند.

 
مهلت اولیه انتخاب واحد دانشگاه پیام نور در نیمسال اول 1401-1402 در روز اول شهریور ماه به اتمام رسید و تعداد زیادی از دانشجویان متاسفانه امکان اخذ درس برایشان فراهم نشد. وجود محدودیت های انتخاب واحد، عدم ثبت یا تائید نشدن نمره برخی دروس، مشکلات پرداخت بدهی شهریه و یا شهریه ثابت، فراموشی و یا عدم اطلاع دانشجویان و ... از جمه مواردی است که دانشجویان در تماس با ما برای علل عدم انتخاب واحد ذکر کرده اند.
 
حال سوال بسیاری از دانشجویان که موفق به انتخاب واحد نشده اند این است که تکلیف آنها چه می شود. چطور می توانند در این ترم درس بردارند و آیا باید نسبت به مرخصی اقدام کنند.
 
سازمان مرکزی پیام نور هنوز نسبت به سوالات و شبهات بوجود آمده پاسخی ارائه نکرده است، ولی پیش بینی می شود که در روزهای آینده با انتشار اطلاعیه ای نسبت به این موضوع روشن گری نماید و یا مهلت مجددی برای انتخاب واحد دانشجویان مشخص نماید و یا مانند ترم های قبل امکان انتخاب واحد در مهلت حذف و اضافه را فراهم کند و یا اینکه برروی نظر خود پافشاری کند و اعلام به مرخصی دانشجویان جامانده نماید.
 
مهلت مجدد انتخاب واحد نیمسال اول 1401-1402 پیام نور
سرانجام و پس از اعتراضات و درخواست های مکرر دانشجویان، دانشگاه پیام نور مهلت مجددی را برای انتخاب واحد در نظر گرفت.
 
براین اساس از روز 16 شهریور ماه لغایت 19 شهریور ماه، تمامی دانشجویان مقاطع مختلف دانشگاه پیام نور می توانند با مراجعه به سایت گلستان نسبت به انتخاب واحد اقدام نمایند.
 
توصیه می شود که حتما در این مهلت مجدد در نظر گرفته شده نسبت به انتخاب واحد اقدام نمایید تا برای ترم جاری مشکلی پیش نیاید.
 
توضیح خیلی مهم: برخی از دانشجویان با ارسال گزارشاتی برای تیم پشتیبانی اعلام کرده اند که با مراجعه حضوری به دانشگاه و رفتن پیش کارشناس رشته توانسته اند مهلتی برای انتخاب واحد اخذ کرده و درس بردارند.
 
چنانچه در مهلت اولیه انتخاب واحد موفق به اخذ درسی نشده اید، حضوری نزد کارشناس رشته خود رفته و از وی بخواهید که کمکتون کنند.
 
در صورت امکان یا برایتان انتخاب واحد خواهند کرد و یا مهلت کوتاهی به شما میدهند تا درس بردارید.
 
در پایان چیزی که مشخص هست رعایت حقوق دانشجویان است.  با وجود مشکلات بسیار مالی و دغدغه های دیگر، دانشگاه نباید باری برروی دوش دانشجویان ایجاد کند و درحد امکان باید با آنها همکاری نماید.
 
با توجه به تعداد بالای دانشجویانی که موفق به انتخاب واحد نشده اند، امیدواریم سازمان مرکزی پیام نور تمهیدی اندیشیده و امکان انتخاب واحد را برای آنان فراهم نماید. شاید این قانون گذاری و الزام به انتخاب واحد در مهلت مشخص شده، روشی خوب و هدفمند باشد ولی باید از مدت ها قبل نسبت به توجیه آن مقدمه چینی کرد و امکاناتی مانند وام شهریه و یا ثبت بموقع نمرات را نیز در نظر گرفت تا شخصی بخاطر دلایلی که نقشی در آنها ندارد از انتخاب واحد جا نماند.دانشگاه آزاد برای آن دسته از دانشجویانی که در بدو آغاز هر نیمسال تحصیلی اقدام به انتخاب واحدهای درسی ترم پیش رو می نمایند؛ سامانه ای را تحت عنوان سایت آموزشیار راه اندازی نموده تا این داوطلبان بتوانند با مراجعه به این سامانه از میان دروس ارائه شده ای که دارای ظرفیت خالی می باشند، موارد موردنظر خود را برای گذراندن و پاس کردن در ترم جدید انتخاب نمایند.
 
اما در برخی از اوقات ممکن است بنا به دلایلی دانشجو دیر هنگام به سامانه مذکور مراجعه نماید و یا  در زمان انتخاب واحد محدودیت و اختلالی در سیستم انتخاب واحد به وجود آید که فرد نتواند نسبت به انتخاب واحد خود اقدام کند. حتی ممکن است به دلیل تغییر برنامه درسی، زمان برگزاری برخی از کلاس های درسی با یکدیگر تداخل داشته باشد.
 
 به همین خاطر دانشگاه آزاد فرصت جدیدی را در اختیار دانشجویان قرار می دهد تا با استفاده از این مهلت زمانی بتوانند انتخاب های خود را ویرایش نموده و علاوه بر حذف موارد ناخواسته، واحدهای درسی جدیدی را اضافه کنند. در ادامه این مقاله جهت اطلاع رسانی و راهنمایی های بیشتر در خصوص حذف و اضافه دانشگاه آزاد قصد داریم برای داوطلبان نیمسال جاری آزاد توضیحاتی در رابطه با زمان و نحوه حذف و اضافه انتخاب واحد دانشگاه آزاد 1401 - 1402 ارائه دهیم.
 
 
زمان حذف و اضافه انتخاب واحد دانشگاه آزاد 1401 - 1402
دانشجویان دانشگاه آزاد که پس از انجام انتخاب واحد خود در سامانه آموزشیار، متوجه برخی تداخلات شده و یا به دلیل تغییر برنامه خود نیاز دارند تا دروسی را حذف کرده و یا دروسی را اضافه یا جایگزین موارد حذف شده کنند می توانند در محدوده زمانی تعیین شده برای حذف و اضافه انتخاب واحد، ویرایش های لازم را انجام دهند.
 
 
 
زمانبندی انتخاب واحد و حذف و اضافه هر نیمسال از سوی سامانه یکپارچه آموزشی دانشگاه آزاد مشخص شده و به دانشحویان اطلاع رسانی می شود. معمولا حذف و اضافه مدتی ( یک الی دو هفته) پس از اتمام زمان انتخاب واحد دانشگاه آزاد و برگزاری اولین جلسات کلاس ها انجام می شود.
 
 
 
زمان حذف و اضافه دانشگاه آزاد نمیسال دوم سال 1401 - 1402 از سوی دانشگاه آزاد اعلام می شود. به محض اعلام زمان حذف و اضافه دانشگاه آزاد، در این مقاله اطلاع رسانی خواهد شد. در ادامه برنامه زمانبندی تکمیلی حذف و اضافه دانشگاه آزاد ۱۴۰۱ - ۱۴۰۲ برای تمامی استان ها ارائه شده است.
 
 




:: بازدید از این مطلب : 251
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 28 دی 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: